Mijn assemblages hebben een gelaagde betekenis. Er is een sjamanistische symboliek in verborgen, Zo gebruik ik . vogelveren die een eigenschap representeren zoals innerlijke schoonheid bij de zwaan of overvloed bij de kalkoen. Tevens wil ik de kostbaarheid van biodiversiteit benadrukken, een noodzaak om te overleven.

uit 2010 tot 2017 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Roots

2017

Roots bestaat uit wortels van riet en bomen en Portugese schelpjes. Met Roots verwijs ik naar ons geworteld zijn in de natuur, ook al zijn we ons daar vaak niet van bewust. Wij zijn onderdeel van het ecosysteem van de aarde maar zien onszelf vaak los daarvan met alle gevolgen van dien. 

birdsign

2014

Birdsign is samengesteld uit drie stukken boomschors(beuk), aan de binnenkant transparant geglaceercd.Dit werk is vol van symboliek; een ei heeft een prachtige, bijna perfecte vorm en staat voor nieuw leven, de zwaan staat voor innerlijke schoonheid(het ei is van een zwaan).  De kalkoenveer is symbool voor overvloed(zie ook 'luisteren naar dieren' van Ted Andrews) en de uilenveertjes voor wijsheid. De boomschors vertegenwoordigt het aarde-element.

bees and birds

2016

See Tribute to the bees I

bird love 1

2011

Bird Love is samengesteld met vondsten uit de natuur. Persoonlijk vind ik dat ik er hier in geslaagd ben met heel eenvoudige middelen een sterke compositie neer te zetten; krachtig en teder tegelijkertijd. Het ei is een duivenei(de duif staat voor vrede) de schors is van een heel grote populier(beeld voor groeikracht). De veertjes zijn van een kalkoen die symbool staat voor overvloed.   

April

2010

Mijn stillevens worden door kijkers vaak omschreven als meditatieve beelden . Ook beschrijven ze dat deze beelden voedend en vitaliserend op hen werken. Stillevens dus die "leven" ! Of in ieder geval een gevoel van leven opwekken. In de wandobjecten worden polariteiten verenigd tot energieke composities.Er is verstilling maar een verstilling die energie genereert. Het samenstellen van deze composities vereist een zorgvuldig en langdurig zoeken en  uitproberen. Dit komt omdat het gaat om een transformatieproces waarin  alle voorwerpen en materialen een nieuwe betekenis krijgen. In het werk April zijn ijzer, veengrond en schelpengruis en keramiek(vogeltje)verwerkt.

birdlove 2

2014

Birdlove 2 is samengesteld zoals birdlove 1 maar nu met veren van een kerkuil, stukjes visnet van het strand en een fragment van boomwortel.

Tribute to the bees

2016

I made this artwork to honour the bees which are in great danger. We need to do something to rescue them. Not only for the bees but also for human being. About a half of all foodproduction is due to the activity of bees. Our own survival is on stake. 

Tribute to the bees III

2016

I made this artwork to honour the bees which are in great danger. We need to do something to rescue them. Not only for the bees but also for human being. About a half of all foodproduction is due to the activity of bees. Our own survival is on stake. 

Transformation

2016

Transformation is made from coloured glass bought in Chartres at the Cathedral and burnt wood that was ages drifting in the sea before it washed ashore. I like the transformation from materials and to combine them into new perspectives. 

three oaks

2016

Drie Eiken verwijst naar een heilige plek in het bos. Een plek met spiritule kracht. De boomschors is van een jonge eik. Ik gebruikte voor het bauw natuurlijk indigo en de veertjes zijn van een watersnip. Ik hou van de groite tegenstelling tussen de robuste eik en de fragile veertjes van de watersnip. 

indigo

2016

boomschors van populier met natuurlijk indigo en bolltjes van mos.

voorjaar

2011

Spring is een mix van voorwerpen uit verschillende landen. De peul komt uit Curcaou, de schelp uit Griekenland, het hooi uit Nederland., de oorsprong van het keramische vogeltje is onbekend.

zwanenei

2011

Zwanenei bestaat uit een stuk gefermenteerd populierenhout dat is beschilderd met natuurlijk, plantaardig indigo. In het midden bevind zich een zwanenei dat een bescheiden waslaagje heeft gekregen.  Een zwanenei heeft een prachtige vorm die geen toevoegingen nodig heeft. Het indigo versterkt de vorm en geeft het een inbedding. Het schikderij/object vormt een goed tegenwicht tegen stadsstress. Het werkt rustgevend en vitaliserend. 

zwanenei II

2013

Dit is een van de drie zwaneneieren die ik vond in een verlaten nest. De zwanen waren met 6 jongen weg gepaddeld. Een zwanenei heeft een perfecte vorm, esthetisch kan daar in mijn ogen bijna niets tegenop. Het hele kunstwerk is eigenlijk een ode aan dit kunstwerk van de natuur. 

vis spiraal

2014

In visspiraal zijn  schelpen uit nederland en portugal verwerkt, krabbepootjes en visjes van keramiek. De spiraal komt vaak terug in mijn werk en staat voor ontwikkeling. 

krabbentrek

2011

Bij krabbentrek zijn echte krabbenschildjes toegepast , verzameld op een eilandje in het Veerse Meer. De rode kleur komt van een natuurlijke minerale verf die ik ook voor het paneel heb gebruikt. Om de mechanische motoriek en de uitstraling van de krabben te accentueren heb ik gekozen voor een strak geometrisch patroon. Het paneel is uit kunststof waardoor dit schilderij heel weinig weegt wat voor sommige plaatsen in de ruimte handig is.

berkenbos

2013

In dit werk is berkenschors verwerkt. De krabbenschildjes werken door de manier waarop ze zijn geintegreerd als een soort vlinders. De kleur en vorm van de lijst zijn een belangrijk onderdeel van dit wandrelief.

Waterlicht

2010

In waterlicht zijn spiegeltjes verwerkt om het licht op te vangen en te reflecteren. De blauwe kleurtinten worden versterkt door stukjes gekleurd glas uit Chartres. Het water geeft door zijn spiegeling het licht overal ter wereld een extra dimensie van levendigheid en kleur. Een grijze dag in Zeeland is door de reflectie vol van nuances en dus een stuk minder grauw.

Nieuw Zeeland impressie

2010

Deze impressie ontstond op een reis naar Nieuw Zeeland. De schelpvormen zijn sterk door de zee en het getijde uitgesleten schelpen die je op het starnd vindt. Het blauw van de oceaan is aan de kust overweldigend en sleept je mee in een oneindige verte.

First Touch

2010

First touch klinkt in de nederlandse taal wat minder sterk dus dan toch maar in het engels . Met dit wandobject benader ik tederheid en zachtheid, misschien ook erotiek . Ik heb gemerkt dat het werk sterk resoneert met degene die het bekijkt en daardoor steeds een andere betekenis krijgt. Dat vind ik ook de kracht van dit kunstwerk.

Levenscyclus

2010

Zie voor een nadere uitleg van de werkmethode bij het 1e werk, "lente". In de levenscyclus zijn een vogeleitje en een vogelskeletje verwerkt. Het vogeltje is van keramiek.

Nautilus

2010

Nautilus 1 Voor dit werk is gebruik gemaakt  een perfect doormidden gezaagde nautilusschelp. De nautilus toont in zijn opbouw overal de gulden snede. Dit is uniek voor een schelpdier. De nautilus hoort bij een primitieve groep inktvissen en kan door een ingenieus systeem van luchtkamers gewichtsloos door het water zweven.  

Nautilus 2

2010

Hierin is de andere helft van de Nautilus verwerkt(zie tekst nautilus1). Het rood geeft een heel andere werking dan het violet.

Ontluiken

2010

Bij "Ontluiken" zijn 3 loodstrips gebruikt om de beweging van een ontrollende varenknop weer te geven. De zwaarte van het materiaal wordt volledig opgeheven door de omgeving waarin het geplaatst is. De spiraal staat voor transformatie en nieuw leven.   

Paar

2010

Net als bij First Touch  resoneert ook dit werk heel verschillend in de personen die het bekijken."Paar" kan dan ook hel verschillend worden uitgelegd. De rode omgeving wijst richting liefdespaar maar sommige kijkers zagen vooral een paar borsten. Van mij mag het allemaal.

Vier Elementen

2010

In dit werk is gedroogde veengrond gebruikt, die vertegenwoordigt het element aarde.Samen met de Zweedse zwerfsteen die een vriendin mij met de post opstuurde, een erg leuk verrassingspakketje. Het element lucht wordt door de vogel en vlindervleugels weergegeven. De vogelvleugel is van een houtsnip. Een nu zeldzame vogel die een en al zachtmoedigheid uitstraalt. Deze vogel kan met de grootste behendigheid snel tussen de bomen door vliegen. Een echte "lucht"kunstenaar dus. Het element vuur is terug te vinden in de ijzeren kachellade waarin zich de vleugels en de steen bevinden. De lade komt uit een oude Berlijnse kolenkachel die vele generaties lang mensen met warmte heeft verzorgd. Het schelpengruis tenslotte , tussen het veen en de kachellade in, is het teken van het water. In het getijde van eb en vloed beweegt het eindeloos mee met de golven die de kust strelen of teisteren. Daarbij maakt het een zacht ruisend geluid.